سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش خود را به نادانی و یقینتان را به شکّ تبدیل نکنید و چون دانستید، عمل کنید و چون یقین کردید، اقدام کنید . [امام علی علیه السلام]

هیوا

سرانجام، تصویب سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران
سرانجام پس از گذشت حدود 9 ماه سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران با ?? رای موافق به تصویب رسید. قطعنامه در حالی صادر شد که ایران طبق طرح مدالیته به کلیه ابهامات آژانس پاسخ داد و آژانس رفع آنها را اعلام نمود.
کد خبر: ???? تاریخ انتشار: ??:?? - ?? اسفند ???? تعداد بازدید: ?????

سرانجام پس از گذشت حدود 9 ماه سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران با ?? رای موافق به تصویب رسید و تنها اندونزی به این قطعنامه رای ممتنع داد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، قطعنامه در حالی صادر شد که ایران طبق طرح مدالیته به کلیه ابهامات آژانس پاسخ داد و آژانس رفع آنها را اعلام نمود.

نمایندگان ?? دولت عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نیویورک درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه و بریتانیا علیه ایران رای‌گیری کردند.

سه عضو غیر دائم شورا یعنی لیبی، اندونزی، آفریقای جنوبی هرچند پیشتر نگرانی‌هایی درباره پیش‌نویس قطعنامه ابراز کرده بودند، از قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردند. اما سفیر اندونزی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورش به قطعنامه جدید شورا علیه ایران رای ممتنع می‌دهد و به این ترتیب سومین قطعنامه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران با ?? رای موافق به تصویب رسید.
 
در ابتدای جلسه رای‌گیری، محمد خزائی،‌ سفیر ایران در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و اقدام جدید شورا علیه ایران را «غیرقانونی» و «ناعادلانه» دانست.
 
قرار بود رای‌گیری درباره قطعنامه ایران روز شنبه یکم مارس انجام شود. اما بریتانیا و فرانسه تصمیم گرفتند این رای‌گیری را به دوشنبه موکول کنند تا بتوانند حمایت تعداد بیشتری از اعضای غیر دائم شورای امنیت را جلب کنند که البته به رغم همراه کردن لیبی، اندونزی و آفریقای جنوبی از همراه کردن اندونزی بازماندند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا به حال دو قطعنامه علیه ایران صادر کرده و در هر دو قطعنامه از ایران خواسته غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
 
در پیش‌نویس قطعنامه سوم نیز این درخواست تکرار شده و با توجه به عدم تمکین ایران به این درخواست غیرحقوقی، تنبیه‌های جدیدی برای ایران در نظر گرفته شده است.
از جمله این تصمیم‌ها محدودیت مسافرت به خارج از ایران برای تعدادی از مقامات ایرانی درگیر در برنامه اتمی ایران و مسدود کردن بعضی از دارایی‌های ایران در خارج از این کشور است.
 
مفاد قطعنامه 
در این قطعنامه ضمن استقبال از رفع ابهام‌های اخیر درباره بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران گروه «1+5» اعلام آمادگی کرده تا در راستای حل مناقشه هسته‌ای ایران از راه دیپلماتیک تدابیر قابل توجه و ملموس بیشتری اتخاذ کند.
سومین قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شامل سه پیوست است که در آن نام 13 شرکت و 13 مدیر تاسیسات هسته‌ای ایران به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه مفاد قطعنامه فوق به این شرح است:

• تحریم کلی مقامات مسئول در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران برای مسافرت‌های خارجی و بازرسی از محموله‌های صادراتی و وارداتی این کشور در صورتی که به کالاهای ممنوع ظن و گمان وجود داشته باشد
• درخواست از کشورها برای هشیاری در ورود به تعهدات جدید برای حمایت مالی عمومی در زمینه تجارت با ایران از جمله اعطای وام‌های صادراتی و تضمین یا بیمه‌نامه برای ایرانیانی که در این تجارت مشکوک دخالت دارند
• درخواست از کشورها برای هشیاری درباره فعالیت‌های موسسات مالی در قلمرو آنها با تمامی بانک‌های مستقر در ایران به ویژه بانک ملی، بانک صادرات و شعبه‌ها و شرکت‌های تابعه آنها در خارج از این کشور

تحریم‌های مصوب شورای امنیت در قطعنامه 1747 در 24 مارس 2007
• تحریم تمامی صادرات نظامی ایران
• محدودیت داوطلبانه در زمینه فروش تسلیحاتی نظیر هواپیمای جنگی و بالگردهای تهاجمی، کشتی‌های جنگی، موشک‌ها، تانک‌های نبرد و وسایط نقلیه مسلح به ایران
• تحریم داوطلبانه در زمینه دارایی‌های خارجی 13 موسسه ایرانی از جمله بانک دولتی سپه و 15 مقام دیگر و همچنین 13 موسسه مرتبط با برنامه‌های حساس موشکی بالستیک و اتمی جمهوری اسلامی ایران از جمله مقامات ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
• محدودیت‌های داوطلبانه در زمینه سفر خارجی این 15 مقام
• محدودیت‌های داوطلبانه در زمینه کمک مالی یا وام به دولت ایران

تحریم‌های مصوب 23 دسامبر 2006 شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران
• تحریم تجاری ایران در زمینه تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و فن‌آوری قابل استفاده در برنامه غنی‌سازی اورانیوم تهران
• تحریم‌های داوطلبانه در زمینه سفرهای خارجی 12 مقام مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشک بالستیک ایران
• تحریم‌های داوطلبانه دارایی‌های خارجی این 12 مقام و همچنین 10 موسسه‌ای که به طور مستقیم با برنامه‌های هسته‌ای یا موشک بالستیک ایران ارتباط دارند یا در زمینه تأمین آنها حمایت می‌کنند.
اخبار مرتبط:



شهرام خزایی ::: چهارشنبه 86/12/15::: ساعت 4:56 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3


بازدید دیروز: 8


کل بازدید :30577
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<